سیاست چیست؟ (تبیین دیدگاه امام خمینی)
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
مناسبات فرهنگ و سیاست از دیدگاه امام خمینی(ره)
موضوع این مقاله تبیین رابطۀ فرهنگ و سیاست از دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) است و در آن، با بررسی محتوای اندیشۀ ایشان بر اساس نظریۀ دو فطرت، جایگاه فرهنگ و سیاست بهعنوان امری بنیادین تعریف میشود. در این نگرش، امام یا رهبر قبل از تشکیل حکومت، کار فرهنگی میکند تا جامعه استعداد پذیرش پیدا کند. همچنین، پس از تشکیل حکومت، استمرار صالحگزینی از ضروریات است و فرهنگ و سیاست به...
متن کاملدیدگاه اخلاقی امام خمینی
امام خمینی(ره) با پذیرش حسن و قبح عقلی شأن گزارههای اخلاقی را همچون گزارههای خبری شأن کاشفیت دانسته و احکام اخلاقی را مطلق و غیرنسبی میدانند. اما، عقل در تشخیص درستی و نادرستی عمل نیازمند به شرع است. امام خمینی در باب احکام اخلاقی، وظیفهگرا بوده که به نوعی به نتیجه و فضیلت توجه جدی دارند. و وظیفهگرایی در اندیشه اخلاقی ایشان جدای از نتیجهگرایی و فضیلتگرایی نیست. زیرا ایشان، حسن و قبح ر...
متن کاملمناسبات فرهنگ و سیاست از دیدگاه امام خمینی(ره)
موضوع این مقاله تبیین رابطۀ فرهنگ و سیاست از دیدگاه بنیان گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) است و در آن، با بررسی محتوای اندیشۀ ایشان بر اساس نظریۀ دو فطرت، جایگاه فرهنگ و سیاست به عنوان امری بنیادین تعریف می شود. در این نگرش، امام یا رهبر قبل از تشکیل حکومت، کار فرهنگی می کند تا جامعه استعداد پذیرش پیدا کند. همچنین، پس از تشکیل حکومت، استمرار صالح گزینی از ضروریات است و فرهنگ و سیاست به ...
متن کاملتبیین روابط ایران و آمریکا در گفتمان سیاست خارجی امام خمینی(ره)
چکیده جهتگیری سیاسی کشورها در قبال یک دیگر، کیفیت روابط آنها را مشخصمیکند. سیاست خارجی اصولاً پدیدهای برآمده از درون نظریههای هویتی است که بازی گران در مقام عمل نمیتوانند به همکاری کارآمد و پایدار در آن نایلآیند مگر آنکه به نظریه و ایدئولوژی واحد دستیافتهباشند. امام خمینی(ره) «اسلام» را موجودیتی متفاوت فرضمیکند تا بتواند «دیگری» را در هویت سیاسی خود قوامبخشد. زبان و ایدئولوژی بر ت...
متن کاملتبیین روابط ایران و آمریکا در گفتمان سیاست خارجی امام خمینی(ره)
چکیده جهتگیری سیاسی کشورها در قبال یک دیگر، کیفیت روابط آنها را مشخصمیکند. سیاست خارجی اصولاً پدیدهای برآمده از درون نظریههای هویتی است که بازی گران در مقام عمل نمیتوانند به همکاری کارآمد و پایدار در آن نایلآیند مگر آنکه به نظریه و ایدئولوژی واحد دستیافتهباشند. امام خمینی(ره) «اسلام» را موجودیتی متفاوت فرضمیکند تا بتواند «دیگری» را در هویت سیاسی خود قوامبخشد. زبان و ایدئولوژی بر ت...
متن کاملدیدگاه اخلاقی امام خمینی
امام خمینی(ره) با پذیرش حسن و قبح عقلی شأن گزاره های اخلاقی را همچون گزاره های خبری شأن کاشفیت دانسته و احکام اخلاقی را مطلق و غیرنسبی می دانند. اما، عقل در تشخیص درستی و نادرستی عمل نیازمند به شرع است. امام خمینی در باب احکام اخلاقی، وظیفه گرا بوده که به نوعی به نتیجه و فضیلت توجه جدی دارند. و وظیفه گرایی در اندیشه اخلاقی ایشان جدای از نتیجه گرایی و فضیلت گرایی نیست. زیرا ایشان، حسن و قبح را ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره None
صفحات 11- 46
تاریخ انتشار 2008-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023